Name : FATHULMUNIR BIN MAT
Pay
a visit to Faculty of Education Resource Centre or any other library/resource
centre and PSZ (UTM Main Library) Find out:
1.
How do you locate materials in the library ?
Terdapat
pelbagai cara untuk mendapatkan bahan di dalam perpustakaan iaitu dengan
menggunakan sumber OPAC (Online Public Access Catalog),Online Databases,E
books, E-journal dan Easy Shelf Search System.
Untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan dengan pantas dan
mudah,langkah-langkah perlu diambil agar maklumat dapat dicari dengan
tepat.Langkah-langkah tersebut dapat dinyatakan di bawah:
Langkah 1 : Pencarian bahan dengan merujuk sistem INFOLAN PSZ.
Langkah 2 : Sistem akan memberitahu cara pencapaian bahan (no. panggilan) dan availability.
Langkah 3 : No. panggilan akan menunjukkan lokasi bahan di PSZ.
2. How do you know that certain materials that you are looking for are available in the library ?
Langkah 1 : Pencarian bahan dengan merujuk sistem INFOLAN PSZ.
Langkah 2 : Sistem akan memberitahu cara pencapaian bahan (no. panggilan) dan availability.
Langkah 3 : No. panggilan akan menunjukkan lokasi bahan di PSZ.
2. How do you know that certain materials that you are looking for are available in the library ?
Dengan mendapatkan
senarai penuh bahan yang ingin dicari melalui e-book,e-jurnal dan koleksi yang
ada di dalam perpustakaan.Kaedah yang lain pula ialah dengan
menggunakan kemudahan sistem INFOLAN di PSZ, ia akan memaparkan availability bahan
yang dicari.
3. What information is given about the library materials ?
Maklumat boleh diperolehi dengan melihat judul, jenis bahan, kata kunci (keyword), subjek, division, pengarang, sumber, SNN, DOI, nombor panggilan, penerbit dan tarikh terbit.
4. Are there any tools/schemes used for such information/data in #2 can be generated ?
Sistem automasi INFOLAN digunakan. Selain itu, boleh juga merujuk kepada indeks dan katalog.
5. How the materials arranged on the shelves ?
Kaedahnya ialah dengan memastikan bahan-bahan disusun di rak mengikut nombor panggilan yang telah ditetapkan bagi setiap bahan.
3. What information is given about the library materials ?
Maklumat boleh diperolehi dengan melihat judul, jenis bahan, kata kunci (keyword), subjek, division, pengarang, sumber, SNN, DOI, nombor panggilan, penerbit dan tarikh terbit.
4. Are there any tools/schemes used for such information/data in #2 can be generated ?
Sistem automasi INFOLAN digunakan. Selain itu, boleh juga merujuk kepada indeks dan katalog.
5. How the materials arranged on the shelves ?
Kaedahnya ialah dengan memastikan bahan-bahan disusun di rak mengikut nombor panggilan yang telah ditetapkan bagi setiap bahan.
6. What is/are schemes used for that such arrangement can be made?
Jika di perpustakaan sekolah, sistem yang digunapakai ialah klasifikasi Dewey digunakan. Jika di PSZ, sistem klasifikasi Library of Congress Classification dijadikan sebagai kaedah yang terbaik untuk menguruskan bahan-bahan di dalam perpustakaan.
7. Are there different shelves / area for different types of material? (AV, Journals, Large books, special collections)
Ya. Terdapat rak/kawasan yang berbeza bagi bahan yang berbeza. Ini kerana untuk membezakan bahan bacaan mengikut fakulti dan subjek buku dengan tujuan memudahkan pencarian di dalam perpustakaan.
Selain
itu,kita boleh mengenalpasti buku yang tinggi melebihi 28cm akan ditempatkan di
rak yang lain bersama-sama buku yang tinggi berbanding buku yang tinggi kurang
daripada 28cm. Di no. panggilan akan tercatat "f" sebagai folio
disebabkan ketinggiannya.
No comments:
Post a Comment